Hur mår svensk polis?

Anna-Lena Mann är polis och krönikör. Hon jobbar som kommunpolis i Falköping och Tidaholm i Skaraborg och skriver även krönikor i GT. I hennes senaste krönika ställer hon frågan om hur svensk polis mår. Vi har i många fall själva ställt oss den frågan. Anna-Lena skriver bland annat ”inget företag eller organisation mår bättre eller sämre än sin personal”.  Hon beskriver hur hon aldrig tidigare under hennes 15 år som polis har upplevt att så många mår så dåligt på hennes arbetsplats. Det har lett till sjukskrivningar och att personal ”gått in i väggen”. Anna-Lena beskriver det som ett misslyckande för arbetsgivaren.

Man kan inte annat än att hålla med om det hon skriver och vi delar hennes bild av att många kollegor mår dåligt. Oro och osäkerhet gör att drivkraften minskar och man upplever otrygghet. Kollegor flaggar gång på gång upp för att de inte räcker till, att vi är för få poliser.  Ett flertal gånger har vi hört kollegor säga: ”tänk vad vi kunde ha gjort om vi var fler”.
Ytterligare en oro som breder ut sig är att sommaren är snart här med allt det innebär. Redan nu har flera polisområden planerat för mycket övertid. Det finns inga marginaler. Alla har rätt till en välförtjänt sommarsemester, men vi får inte glömma bort de som jobbar och deras arbetsmiljö.

Flera av våra kollegor har valt att sluta hos Polisen. Anledningarna har varit flera men en anledning som är återkommande är lön och arbetsvillkor. Vi har poliser i vårt område som har blivit erbjudna 34 000 kr/månaden hos kommunen. Vi har sett kollegor som velat vara kvar inom polisen men som på grund av olika omständigheter inte får ihop privatliv och treskift. Arbetsgivaren har valt att inte se till individens behov vilket resulterat i att kollegan sagt upp sig.
Arbetsgivaren måste värdesätta arbetstagarna. Man måste vakna och rädda upp situationen omedelbart. Det är akut. Varje polis är viktig!

Läs Anna-Lenas krönika på: www.expressen.se