Pride 2016

Det färgglada Pridekalaset pågår för fullt i Stockholm och vi är såklart på plats för att kort och gott stå upp för alla människors lika värde. Samtidigt ser vi fram emot spännande möten där vi kan ge vår bild av polisernas arbetssituation.

I korridorerna på arbetsplatserna ekar många rum tomma. Arbetskamrater och kollegor löser av varandra och går eller kommer tillbaka från välförtjänt semester. Kollegor får arbeta långa, intensiva och krävande pass i radiobilen. Inte nog med det så ska vi hantera sommarens alla festivaler, arrangemang och tillställningar.

I media har vi under veckan kunnat läsa om hur polisbristen är värre än någonsin, om Hildebrandt & Madons Youtubesuccé ”Polisens kamp i förorten”, ett ingripande av ledig kollega i bikini, om att Gaypolisföreningen lägger ner och om hur antalet utandningsprov minskat dramatiskt. Vi har sett artiklar om att dödsolyckorna ökar, om att det behövs fler poliser och om kollega som slutar på grund av omorganisationen.

Vi har mycket att jobba med men vi har också mycket att vara stolta över. Några av oss går nu på semester eller på ledig helg, andra jobbar och sliter för vår trygghet, för demokratin och allas lika värde. Var rädd om er och om varandra!

Länkar till några artiklar: