Pressträff gällande budgetnyheter

den 12 september sändes pressträff  med Finansminister Margareta Andersson och Inrikesminister Anders Ygeman på regeringens hemsida. Pressträffen handlade om den kommande budgeten och satsningar på polisen och säkerhetspolisen. Lena Nitz har kommenterat satsningen och säger bland annat: "– Regeringen har inte insett vidden av poliskrisen. Närmare tre poliser om dagen har slutat bara i år. Nu behöver vi se ett krispaket för svensk polis. Vi har inte råd att låta erfarna poliser sluta. För att vända polisbristen behövs förutom renodlingen och fler poliser ett polislönelyft."

Pressträffen finns på regeringen.se och den powerpoint som presenterades finns här.  Katharina von Sydow i GP "– Precis som man brukar tala om ett lärarlyft skulle jag önska att man talade om ett polislyft." Se hela artikeln här

Polisförbundets pressmeddelande:

Lena Nitz om budgetsatsning på Polisen: Viss avlastning, men mer behövs för att vända poliskrisen

Regeringen har idag presenterat insatser på polisen i den kommande budgeten. Sammantaget vill regeringen satsa drygt 2 miljarder på Polismyndigheten och 650 miljoner på Säkerhetspolisen till 2020.

Renodling

– Vi välkomnar förslaget om handräckning, polisers kompetens behövs nu mer än någonsin och då har vi inte råd att låta värdefull tid gå åt till annat än rent polisarbete. Vi behöver också använda pengarna som frigörs av renodlingen till en polislönesatsning.
Ekonomiskt tillskott

– Det är absolut nödvändigt att anslagssparandet, på drygt 700 miljoner kronor i år, används till polisernas löner och arbetsvillkor. Det är också positivt med ett långsiktigt resurstillskott på polisen, men vi behöver se ökade satsningar på polisen nu. Situationen är akut och vi hade därför behövt ett krispaket med en öronmärkt polislönesatsning så att poliser kommer i fatt övriga arbetsmarknaden.

– Vi behöver nu sätta oss ner tillsammans med Polismyndigheten och förhandla fram ett krispaket med kraftfulla åtgärder och skarpa insatser för att vända utvecklingen. Fler poliser behöver återfå arbetsro och få förutsättningar att göra sitt jobb.

För ytterligare kommentarer kontakta Katahrina von Sydow 0768-559850 eller Emelie Risberg 0725-872126.