Lena Nitz: "Dags att dammsuga budgeten Eliasson"

Fram med dammsugaren och använd varenda krona du kan till polislöner. Polisförbundets budskap till rikspolischefen är tydligt: Nu gäller det att satsa allt för att vända poliskrisen.
Idag fredag den 11 november har löneförhandlingarna gått in i en ny fas. Polisförbundet har utbytt yrkanden med Polismyndigheten inför de kommande förhandlingarna om ett nytt löneavtal. Men förhandlingarna börjar inte från noll. Redan i våras nådde parterna en överenskommelse för hur polisyrket ska uppvärderas. Fack och arbetsgivare är överens om att nagelfara budgeten för att hitta öppningar utöver den vanliga lönerevisionen.

– Vi har ett gemensamt ansvar för att vända poliskrisen. Det finns en samsyn med rikspolischefen om att polisyrket måste uppvärderas. Nu är det dags att ta nästa steg och gå till handling. Satsa allt du kan, Dan Eliasson! Vänd poliskrisen, uppvärdera polisyrket och dammsug budgeten. Tålamodet i poliskåren är definitivt slut, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz.
Att den kommande lönerevisionen inte kommer att räcka till har Polisförbundet tydliggjort även gentemot regeringen.

–  Det är nu vi har poliskris. Inrikesminister Anders Ygeman och regeringen måste vakna och inse situationens allvar. Vi behöver pengar nu, inte efter nästa val. Annars riskerar flykten från polisyrket att få helt andra proportioner vilket kommer att ge allvarliga konsekvenser för samhället. Medborgarnas trygghet måste få kosta.

För medlemmarnas del kommer de närmast märka av de pågående förhandlingarna genom att arbetsgivaren nu fått klartecken att påbörja avstämningssamtal. Samtalen som ska äga rum de närmaste veckorna kommer att ligga till grund för lönesättningen, men samtalen ska inte handla om lön i kronor och ören utan om det gångna årets arbetsprestationer.