Seminarium om arbete i EU:s institutioner

Polisförbundets medlemmar erbjuds delta på ett seminarium om arbete i EU:s institutioner
-Kort äventyr eller livslång karriär?

Detta är ett seminarium för alla som är nyfikna på att arbeta inom EU:s institutioner, vägen dit och vad Universitets- och högskolerådet (UHR) kan hjälpa till med. UHR har regeringens uppdrag att informera och stötta svenskar för en karriär inom EU:s institutioner.

Seminariet anordnas av TCO som är centralorganisation som samlar 14 olika fackförbund.

Det är för många okänt att man inom EU:s institutioner söker andra utbildningsbakgrunder än bara statsvetare, jurister och ekonomer –det efterfrågas folk med alla utbildnings- och yrkesinriktningar. Allt från sekreterare, receptionister och stödpersonal inom exempelvis IT och kommunikation, till i princip alla akademiska bakgrunder som ingenjörer, veterinärer, biologer och journalister utöver de ovan nämnda.

Universitets- och högskolerådet arrangerar i samarbete med TCO ett kvällsseminarium om vikten av svensk representation i EU, de olika möjligheter som finns och hur du kommer dit, samt det stöd som UHR bidrar med i form av kontakter, träning mm.

På seminariet deltar förutom EU-experter och representanter från UHR, en svensk tjänsteman från EU:s institutioner som berättar om sitt utbildningsval, arbetsuppgifter och karriär. Du får veta mer om hur en dag på jobbet ser ut samt vilka konkreta arbetsuppgifter som utförs.

17.00-18.00    Introduktion till EU:s institutioner.
                             Genomgång av möjliga karriärvägar, olika tjänste- och yrkeskategorier samt
                             anställningsvillkor
18.00-18.15     Paus
18.15-19.00     En dag på jobbet – en EU-tjänstemän berättar
19.00-19.30    Hur rekryteringen går till och hur du lyckas i processen
19.30-19.45     Vad UHR kan göra för dig
19.45-20.00   Frågor och diskussion

Tid & plats
Onsdagen den 19 april, 2017, kl. 17.00–20.00. Sensus lokaler, Drottninggatan 30, Göteborg.

Seminariet är kostnadsfritt.

Du hittar arrangemanget på sensus.se. Sök på ”Arbete i EUs institutioner”
Sista anmälningsdag är den 10 april. Begränsat antal platser och först till kvarn gäller.

Vi bjuder på kaffe/the och smörgås. Skriv i meddelandefältet på anmälan om du har kostönskemål vi behöver ta hänsyn till.