Seminarium om framtidens polis

Polisförbundet arrangerar ett seminarium den 5 maj om förutsättningar för svensk polis – nu och i framtiden. På seminariet medverkar inrikesminister Anders Ygeman, partiledare Jan Björklund, professor Jerzy Sarnecki, polisen Anna-Lena Mann och Polisförbundets ordförande Lena Nitz. Moderator: Roger Mörtvik.

Seminariet direktsänds av SVT Forum och går att följa i SVT 2 kl. 9-12.

Hur utvecklar vi framtidens polis?
Polisen har de senaste åren tappat både erfarenhet och kompetens. En stökig omorganisation, låga löner och tung arbetssituation har fått många poliser att i förtid lämna kåren. Samtidigt har polisens ledning fått försvara dåliga utredningsresultat och sviktande förtroendesiffror. Terrordådet på Drottninggatan har i någon mån förändrat omvärldens syn på polisen, men utmaningar kvarstår ändå. Hur kan vi attrahera fler unga att bli poliser? Vad är viktigast att åtgärda för att få bättre uppklarningsprocent? Vad säger forskning och beprövad erfarenhet? Välkommen till ett seminarium om förutsättningar för svensk polis – nu och i framtiden.