Beskjutningen av en polismans villa ytterligare ett grovt attentat

Natten till den 28/10 blev en polis och dennes familj utsatt för beskjutning. Det är ytterligare ett av raden av grova attentat mot polis och deras familjer på senare tid.

– Det här är ytterligare en attack på kort tid mot en polis och dennes familj. Tack och lov blev ingen skadad men vi ser att hoten mot polisen ökar. Hot och våld har blivit grövre och vår undersökning i somras visade att 7 av 10 poliser anser att utsattheten ökat de senaste två åren. Att angripa poliser och deras familjer är ett angrepp mot demokratin. Att komma tillrätta med detta måste vara ett Rikspolischefens och regeringens viktigaste uppdrag, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande.

– Poliser ger inte vika för den här typen av påverkan. Däremot kan det i förlängningen leda till att vi ser ännu fler lämnar yrket. För när man summerar riskerna, med otryggheten och vad man utsätts för är det många som inte tycker att det är värt det. En polisfamilj ska kunna vara helt trygg, säger Lena Nitz.