en klok arbetsgivare lyssnar på ett klokt fack

Polisförbundet kommenterar Dan Eliasson avgång

I dag kom beskedet att Dan Eliasson slutar som rikspolischef.
”Det var ett klokt och nödvändigt beslut av regeringen”, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande i en kommentar.

–        Rikspolischefen fick i uppgift att genomföra den största omorganisationen av svensk polisen på decennier. Det har varit en turbulent tid, vilket påverkat poliskåren negativt och bidragit till ett lågt förtroende för honom. Det är därför ett klokt och nödvändigt beslut, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande.

Polisförbundet har länge varit kritisk till hur omorganisationen genomförts och förbundet och myndighetsledningen har vid flera tillfällen kommit på kant med varandra. Under senaste året har dock samtalsklimatet blivit bättre.

–        Det arbetet med att uppvärdera polisyrket som har påbörjats måste nu fortsätta. Lönerna måste höjas, arbetsmiljön förbättras och ledarskapet måste förbättras. Först då kommer vi att bli fler poliser och resultaten förbättras. Det är jag övertygad om att den som blir nästa rikspolischef är medveten om.

Lena Nitz vill också önska Dan Eliasson lyckat till framöver.
–        Att vara rikspolischef är ett enormt svårt jobb. De senaste åren har varit en extra tuffa och stormig tid. Jag önskar honom allt gott på sitt nya uppdrag.