en klok arbetsgivare lyssnar på ett klokt fack

Välkommen RPC Anders Thornberg

fotograf: Emelie Risberg fotograf: Emelie Risberg

Polisförbundet Region Väst välkomnar  Anders Thornberg som ny Rikspolischef.

”Anders Thornberg har stor kunskap om det polisiära arbetet och kan motivera och engagera medarbetarna. Han blir den samlande kraft som svensk polis behöver”, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz om den nye rikspolischefen.

– Anders Thornberg är polis i grunden, har varit ute på fältet och vet vad poliser möter i sin vardag. Jag tror att det är viktiga grundstenar för att kunna ta rätt beslut och för att kunna motivera och engagera poliskåren, säger Lena Nitz.

– Men polisens framgång handlar inte bara om vem som är rikspolischef. Vi har en akut polisbrist. Många lämnar yrket i förtid på grund av den låga lönen och den tuffa arbetsmiljön. Jag är övertygad om att Anders Thornberg är medveten om att uppvärderingen av polisyrket måste fortsätta. För det är först då som vi kan bli fler poliser, resultaten kan förbättras och tryggheten i samhället öka, säger Lena Nitz.

– Polisförbundet kräver att regeringen nu ger den nye rikspolischefen och Polismyndigheten rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, säger Lena Nitz.

– Jag ser fram emot att samarbeta med Anders Thornberg.