en klok arbetsgivare lyssnar på ett klokt fack

Klas friberg ny chef för säkerhetspolisen

Med Klas Friberg som ny säkerhetspolischef får Säkerhetspolisen en kompetent ledare med lång erfarenhet och djupa kunskaper om det polisiära arbetet.

– Det är ett välkommet besked att regeringen utser honom till chef för Säkerhetspolisen, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz.

Klas Friberg har goda ledaregenskaper och lång erfarenhet av det polisiära arbetet. Han har bra vitsord från sin tid på bland annat Rikskriminalpolisen och som regionspolischef i region Väst, samt från sin tid i region Syd, där han tillfälligt ledde arbetet under en period förra året. Han har goda relationer till Polisförbundets fackliga förtroendevalda.

– Jag är helt övertygad om att Klas Friberg är rätt val som chef för Säkerhetspolisen. Han har bland annat framgångsrikt lett polisarbetet i region Väst och han har både kunskaperna och egenskaperna som gör honom till en bra ledare, säger Lena Nitz.

– Utnämningen innebär att polisregion Väst förlorar en viktig ledare. Det är nu angeläget att han ersätts med någon som har de förmågor som krävs att leda polisarbetet i regionen, säger hon.

Polisförbundet Väst vill framföra ett stort grattis till Klas Friberg och till säkerhetspolisen, det kommer att bli riktigt bra. Vi upplever att vi har haft ett bra samarbete med Klas där vi alltid haft stor respekt för varandras roller. Nu önskar vi Klas lycka till i sin nya roll som chef för säkerhetspolisen.