en klok arbetsgivare lyssnar på ett klokt fack

Regionsrådet

Under två dagar i förra veckan träffades fackliga under årets första regionsråd. Förutom de fomella delarna hade vi fokus på utbildning och likabehandling. Vi hade besök av bland annat Mats Bergstöm, ordförande för likabehandlingsrådet och Gunilla Gevreus Polisområdeschef för Fyrbodal, som berättade om uppstarten av det partsgemensamma likabehandlingsrådet i regionen. Gunilla Gevreus och Raymond Coleman berättade om deras arbete med likabehandling i Fyrbodal. Vi hade även utbildning i styrmodellen, i verksamhetsskyddets arbete och i särskilda utredningars arbete.

Deltagare utvärderar rådet:

En ögonöppnare

Den röda tråden under de två dagarna hade sin tyngdpunkt på värdegrundsarbete och likabehandling. På eftermiddagen den första dagen fick rådet en annorlunda upplevelse i form av en teaterpjäs, om en i något förkortad version. En s.k. föreläsningsföreställning.
På föreställningen följde en diskussion där varje akt diskuterades för sig. Det handlade i många fall om olika härskartekniker och hur vi som förtroendevalda men framför allt kollegor kan bemöta dessa när vi hamnar i de situationerna.

Någon av deltagarna sammanfattade pjäsen med ”En ögonöppnare!”. Tanken med likabehandlingsutbildningen var just detta, en ögonöppnare, och en möjlighet för de förtroendevalda att gå i bräschen för det arbete som pågått under en längre tid och som nu är mer aktuell än någonsin.

/Daniel Johnsson, ledamot i FO Storgöteborg

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Vi hade två mycket givande dagar i härlig miljö och fint väder på Stenungsbaden Yacht Club.
Katharina von Sydow hälsade alla välkomna och var en bra värdinna som hade organiserat och såg till så att allt flöt på bra.

Hela den första dagen ägnades åt likabehandling och hur viktigt det är att detta uppmärksammas och att vi jobbar aktivt i frågan. Mats Bergström, polisområdeschef i Skaraborg och Gunilla Gevreus, polisområdeschef Fyrbodal berättade om hur de jobbar för likabehandling. Mycket intressant och givande. På eftermiddagen kom en teaterensemble som framförde en uppsättning som handlade om likabehandling och könsnormer på ett humoristiskt men allvarligt sätt som var mycket uppskattat och tänkvärt.
Konferenshotellet bjöd på fin salladsbuffé och god varierande mat och diskussionerna fortlöpte i olika konstellationer både vid fikat och under lunchen samt på kvällen.

/Liselott Sellering, ledamot i LFO Utredning/spaning i Storgöteborg