en klok arbetsgivare lyssnar på ett klokt fack

Lena Nitz kommenterar misshandel av en polis i Skövde

"Jag blir otroligt arg och upprörd. Jag tänker på den skadade polisen, hans anhöriga och kollegorna", säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz i en kommentar till misshandeln av en polis onsdagskvällen den 3 oktober.

"Det är mycket allvarligt att det finns personer som inte drar sig för att ge sig på poliser på det här sättet. Tyvärr har den gränsen passerats alldeles för många gånger under senare år. Våldet har blivit grövre.

Händelsen i Skövde på onsdagskvällen var ett vanligt rutinuppdrag som utvecklades till något väldigt våldsamt. Det visar att poliser har ett utsatt yrke och att polisers arbetsmiljö måste tas på största allvar.

Polisförbundet har länge drivit att straffen vid hot och våld mot blåljuspersonal måste skärpas och att polisers rätt till kränkningsersättning förbättras. Men jag tror inte att det finns några enskilda åtgärder som kan väga upp för det faktum att vi är för få poliser. Vi måste bli fler om vi alltid ska kunna göra säkra ingripande och minska våldet mot poliser. ”