adobe-spark-post

Nyheter

Brottsförebyggande rådets utvärdering av de åtta arbetstidspiloterna, som har pågått sedan hösten 2018 har presenterats. Nu fortsätter analysarbetet inom Polisförbundet, säger Martin Åberg, ombudsman på Polisförbundet.

Läs hela inlägget »

Den 27/5 startade förhandlingarna om avtalspaketet, det vill säga de förhandlingar vi ska ha om hundföraravtalet, bättre ob-ersättning, beredskapstillägg i glesbygd och SPI-avtalet. Jag är hoppfull om att vi nu äntligen ska komma i hamn i dessa frågor som berör många av våra medlemmar.

Förhandlingarna har tyvärr blivit försenade. Under förra året hade arbetsgivaren andra prioriteringar vilket gjorde att vi inte kunde komma fram i frågorna.

Under våren har allt förhandlingsarbete varit fokuserat på att hantera de akuta frågorna med anledning av Corona.  Vi har tvingat ställa om allt vårt arbete för att fokusera på att polisens verksamhet verkligen ska fungera under den här svåra perioden.

Nu har vi förhandlingstider utsatta och min förhoppning är att vi också ska kunna gå i mål i dessa frågor. Jag förstår frustrationen över att det tar tid men tyvärr sker saker i vår omvärld som också får stora konsekvenser för vårt förhandlingsarbete.  Men arbetet kommer nu att återupptas.

Text: Niklas Simson, förhandlingschef

Läs hela inlägget »

Tio fackliga organisationer inleder nu ett gemensamt samarbete för att stärka det brottsförebyggande arbetet. Det beslutades under den fackliga samling som Polisförbundet arrangerade den 6/5.

Läs hela inlägget »

Barn riskerar att hamna i grov kriminalitet. För att bromsa den negativa utvecklingen behöver vi och våra fackliga kollegor samarbeta kring det brottsförebyggande arbetet. Det skriver Polisförbundets ordförande Lena Nitz i en debattartikel i Aftonbladet.

Läs hela inlägget »

I dag 30/4 ska semesterplanen vara fastställd inom Polismyndigheten. Det är en månad senare än vanligt men pandemins effekter på vår verksamhet gör att det är oerhört svårt att planera för sommaren.

Semestern är en oerhört viktigt tid för återhämtning, för att koppla bort arbetet och för att få tid över för nära och kära. Men i år är det inte som vanligt. Polismyndigheten måste fungera dygnet runt, året om. Och med de risker som pandemin medför krävs det mer än vanligt av oss alla. Därför har beslutet dröjt.

Läs hela inlägget »

Nu lanserar Polisförbundet en kampanj om Polisskadestiftelsen som stödjer poliser som utsatts för brott i tjänsten.

Syftet med kampanjen är att få fler poliser i framförallt yttre tjänst att uppmärksamma det stöd som de kan få när de utsätts för hot och våld i tjänsten. Kampanjen lyfter fram Polisskadestiftelsen som kan ge ekonomisk ersättning till poliser som utsätts för brott i tjänsten. I kampanjen finns också en uppmaning att sätta in pengar till stiftelsen genom att swisha valfri summa till 123 455 95 97.

Polisförbundets senaste rapport visar att drygt fyra av tio poliser har utsatts för hot och våld i tjänsten det senaste året. I ingripandeverksamheten gäller det drygt sju av tio.

Till kampanjsiten: polisskadestiftelsen.se

Läs hela inlägget »

Nu kan du som medlem i Polisförbundet Väst ta del av ett härligt sommarerbjudande från Bohusgården Hotell och Konferens

Läs hela inlägget »

Det börjar strömma in lite frågor när Polisförbundet i region Väst undertecknade det Regionala Kollektivavtalet RALS 2017-2020. Datumen efterfrågas vid kontakt med försäkringskassan, när man skall ansöka om VAB, föräldrapenning m.m. Avtalet undertecknades 2020-03-31 och gäller från och med den 1 oktober 2019.

Läs hela inlägget »

Polismyndigheten låter inte anställda jobba hemma i tillräckligt stor utsträckning, dessutom är skyddsutrustningen bristfällig. Det tycker skyddsorganisationen, som lämnade in en begäran enligt 6:6 a den 21/4.